WYZNANIA GEJSZY


SZTUKA BYCIA WŁASNYMI MARZENIAMI

Słowo "gei-sha" jest sumą dwóch kanji (znaków w piśmie japońskim), ktòre oznaczają "sztukę" i "osobę". 
Postać została stworzona w epoce Tokugawa (1600-1868), w Japonii i początkowo była postacią męską. Dopiero w epoce Meiji (1868-1910) kobieta stanie się tym symbolem.
Mòwimy o sztuce ucieleśnienia w innych swoich marzeń; mòwimy o sztuce stania się dla innych boginią, wcieleniem fantazji; mòwimy o sztuce EROTYCZNEGO UWODZENIA pozbawionego wulgarności.
W tym sensie zadaniem Gejszy jest zapewnienie mężczyźnie przyjemnie spędzonego czasu (co nie powinno być mylone z trywialną postacią prostytutki). Jeśli Gejsza zdecyduje się na oferowanie usług seksualnych, robi to według własnego uznania, ale nie jest to jej zadaniem - wręcz przeciwnie! Zadaniem Gejszy jest rozbudzić w mężczyźnie wiarę, że w rzeczywistości miały miejsce rzeczy, które zaistniały jedynie w jego wyobraźni. Jest to również istota religii: jest to zdolność rozbudzenia w ludziach wiary w nieistniejące. Dlatego postać Gejszy jest boska.

ŻYCIE DOSTAJEMY ZA DARMO... Nie pròbujmy za nie płacić, a tymbardziej nie zmuszajmy innych, by nam za nie płacili! 

Mała Chiyo i jej siostra zostają sprzedane przez rodziców: jedna do szkoły gejsz, druga do burdelu. Po bezskutecznej próbie ucieczki siostry zmuszone są wybrać odmienne ścieżki życia. Mała Chyio stanie się najbardziej legendarną gejszą w Kyoto, na przekòr przytłaczającym przeciwnościom losu.

Dla wielu ludzi życie jest skazaniem. Zmuszeni są zapłacić za nie cenę własnym cierpieniem, nie wiedząc dlaczego. Jedynie osoba, która kocha, potrafi wyzwolić od ciężaru egzystencji.

"Moja opowieść nigdy nie powinna być opowiedziana, bo mój świat jest tak samo zakazany, jak i kruchy...
...bez swych tajemnic nie potrafi przetrwać. Oczywiście nie urodziłam się do życia gejszy. Jak wiele otaczających mnie rzeczy, zostałam porwana przez wir życia..."

WIECZNA MIŁOŚĆ ZAWSZE ZAWIERA W SOBIE ŚLAD Z DZIECIŃSTWA

W sercu dziewczyny od zawsze istnieje tylko jeden mężczyzna:
dyrektor generalny dużego przemysłu w Osace.
Poznała go przelotnie jeszcze jako dziecko i to od niego otrzymała pierwszy prawdziwy akt dobroci swego życia. Elegancki, dobrze ubrany dyrektor, podarował płaczącej dziewczynce (po nieudanym spotkaniu z siostrą) słodkiego loda i dobre słowa na jej użytek. Od tego momentu marzeniem dziewczynki stało się przeobrażenie się w znakomitą gejszę w nadziei na ponowne spotkanie z tym człowiekiem.

"W tej chwili przeobraziłam się z dziewczynki z pustką w sercu w osobę z celem
w życiu. Zobaczyłam, że bycie Geishą może być krokiem do czegoś innego. Miejscem w jego świecie..."

Gejsza pozostaje zawsze mała, podobnie jak wiele kobiet.
Nie posiada własnego życia, pozostaje zawsze w świetle Ojca - Właściciela lub swojego Protektora. Pozostaje zawieszona na iluzji snu nazywanego miłością.




MODLITWA JEST
SPOJRZENIEM NA SIEBIE Z GòRY I WSŁUCHANIEM SIĘ W SIEBIE Z DOŁU

Nie można powiedzieć słońcu: więcej słońca!
Albo ulewie: więcej deszczu!
Dla mężczyzny Geisha może być tylko żoną w połowie, jesteśmy żonami zmroku.
A jednak przyswojenia sobie dobroci
po otrzymaniu tak nielicznych aktòw życzliwości,
odkrycia w sobie większej odwagi, niż możnaby o nią siebie podejrzewać
i spełnienie własnych modlitw
nie można nazwać szczęściem?
Mimo to nie są to wspomnienia
cesarzowej, ani królowej ...
Są to wspomnienia innego rodzaju.

LATA KOBIECEGO PIEKŁA, KTòRE Z CZASEM SIĘ ROZRASTA

Jedna z najbardziej znanych gejsz w mieście, Hatsumomo (Gong Li), staje się rywalką numer jeden małej Chiyo, ponieważ Hatsumono czuła, że ta dziewczynka to "świeże mięso", a jej przyszłość jest przyszłością, ktòra nie będzie udziałem o wiele starszej Hatsumomo. W świecie uwodzenia, piękna i fizycznego zachwytu oraz prostytucji ciało ginie wewnątrz duszy, gdy nie zazna miłości, a potem w samym ciele, gdy gaśnie jego urok wraz z nadchodzącym podeszłym wiekiem. Nowe, młode i piękne dziewczyny są najbardziej haniebnym policzkiem w tym środowisku fizycznego rozpadu, w tym otoczeniu upadłej namiętności i handlu fantazjami erotycznymi.



ODCZUWAĆ PUSTKĘ, BY ZASPOKOIĆ JĄ KIMŚ INNYM

Tym jest bycie Geishą, efemerycznym snem, bardzo bliskim koszmaru kadej kobiety poświęcającej się na drodze całkowitego daru z siebie, bo w każdej kobiecie leży Święta prostytutka lub gejsza - problemem jest to, że często kobiety nie wiedzą jak pogodzić bycie świętą z byciem prostytutką w tym samym czasie.
Gejsza w oczach mężczyzny jest kobietą idealną, idealnym snem, ucieleśnieniem piękna i kobiecości, prawie obiektem godnym podziwu. Jest reprezentacją Iki (japoński termin, który obejmuje samą ideę uwodzenia i kobiecego wdzięku).
Nauka bycia Geishą trwa wiele lat, by osiągnąć niezbędne cechy konieczne do wykonywania tego zawodu. Geisha musi być rafinowana w rozmowie, śpiewie i tańcu lub grze na tradycyjnym instrumencie zwanym Shamisen, podobnym do gitary. Geisha jest jak starożytna mitologiczna MUSA.

KOBIECOŚĆ TO ATRIO, PRZEDSIONEK, PRòG...OTCHŁAŃ, Z KTòREJ PODZIWIAMY TO, CO ZNAJDUJE SIĘ POZA MATERIĄ

Poznanie kobiecości jest najgłębszym ze sposobów na podjęcie krytycznego spojrzenia na świat materialny. Kobiecość jest dla mnie wszelkimi zakłóceniami i demontażem systemu poprzez ciągłe poszukiwania odnowienia w tym co realne lub w odnowieniu samych realiòw. "Kobiecość" oznacza widzenie siebie w charakterze ciągłego procesu i mutacji w odniesieniu do męskiej kultury dominującej, która musi zostać przyswojona, by mogła być pominięta. Gejsza jest pomostem; nieprzypadkowo seks zawsze był skrzyżowaniem między sacrum i profanum.
Gejsza rozpoczyna naukę w wieku lat szesnastu, jako Maiko (tańcząca dziewczyna), w wieku dozwolonym japońskim prawem, a pięć lat później staje się prawdziwą Gejszą. Gejsze żyją w Oki-ya, tradycyjnych japońskich domach, podlegających starszej Gejszy, często takiej, ktòra wycofała się z zawodu. Dba ona o Maiko, uczennice, z którymi nawiązuje typowo siostrzane więzi. Oki-ya są jednym z niewielu miejsc w Japonii gdzie rozkazują kobiety (matriarchalne getta, czysto-kobiece kròlestwo).





ZA WIELKĄ KOBIETĄ UKRYWA SIĘ INNA KOBIETA, KTòRA POTRAFIŁA ZROZUMIEĆ MĘŻCZYZNĘ

Ocalić Chiyo ze stanu niewolnicy pomoże "historyczna" rywalka Hatsumomo, Mameha, ktòra trochę z zemsty nad swoją przeciwniczką, trochę z sympatii i rosnącego zaufania do Chiyo, teraz piętnastolatki, postanowiła wziąć ją pod swoje skrzydła i nauczyć ją jak stać się najważniejszą gejszą ze wszystkich kiedykolwiek istniejących.

"Prowadzimy nasze życie jak woda płynąca w dół wzgórza,
podążając mniej więcej w tę samą stronę, dopòki
nie uderzymy o coś, co zmusi nas do obrania nowego kierunku."


Serce umiera powolną śmiercią.
Tracąc nadzieje jak liście.
Aż pewnego dnia już ich nie ma.
Żadnej nadziei. Nic nie pozostaje.
Jeśli drzewo nie ma ani liści, ani gałęzi,
czy można jeszcze nazwać je drzewem?
Ona maluje twarz, aby ukryć twarz.
Jej oczy są głęboką wodą.
Nie dla gejszy jest pożądanie.
Nie dla gejszy odczuwanie uczuć.
Gejsza jest artystką w pływającym świecie.
Tańczy.
Śpiewa.
Zabawia was.
Robi wszystko to, czego chcecie.
Reszta jest cieniem.
Reszta to tajemnica.
Nie można powiedzieć słońcu: "Więcej słońca".
Albo do deszczu: "Mniej deszczu."
Dla mężczyzny gejsza
może być tylko żoną w połowie.
Jesteśmy żonami zmroku.
A jednak... nauczyć się dobroci
zaznając jej tak mało,
zrozumieć: jak dziecko,
z większą odwagą niż samo się po sobie spodziewało,
odnalazło swe modlitwy spełnione...
Czy nie można nazwać tego szczęściem?
Po tym wszystkim, to nie są wspomnienia cesarzowej,
ani królowej... To są wspomnienia innego rodzaju.

UWODZENIE: SZTUKA RòWNOWAGI POMIĘDZY EROTYKĄ I SEKSEM

Słowo "uwodzenie", czyli "seduzione", pochodzi od łacińskiego "se - ducere" i dosłownie oznacza "sprowadzić z właściwej drogi." Zgodnie ze swą etymologią, słowo to może zawierać w sobie wartość ujemną (omamiać kogoś, robić coś, czego normalnie się nie robi), ale jest on również stosowane w sposób neutralny lub pozytywny (fascynować).
Czego trzeba, by być kuszącym, fascynującym?
Dla wielu uwodzenie jest potęgą, która wymaga kilku elementów: braku nieśmiałości, wielkiej pewności siebie, wdzięku, kultury, piękna (niekoniecznie fizycznego) w sposobie bycia i proponowaniu siebie etc ...

URODA TO CHOROBA, która wcześniej czy później przemija.
I przy tym przemijaniu większość z nas nie zostaje uleczona, ponieważ nie zgadza się na starość.

Zazdrość Hatsumomo będzie coraz silniejsza, aż doprowadzi do smutnego końca, szczególnie dla niej samej. Wiemy, że ci, którzy używają własnego ciała jako ołtarza sukcesu, prędzej czy później z niego zejdą.

"Dlatego sny mogą być tak niebezpieczne:
tlą się pod popiołami jak ogień,
ktòry z czasem wypala nas całkowicie."

CZYSTOŚCI NIE MOŻNA KUPIĆ
DZIEWICTWO JEST NEUROTYCZNĄ MĘSKĄ ILUZJĄ

Ostatecznie, gdy Chiyo stała się Sayuri, jej dziecięce życzenie zostało spełnione. Ponownie spotkała dyrektora generalnego. Tymczasem jej mizuage (fizyczne dziewictwo), przyciąga uwagę innych zamożnych mężczyzn i zostaje kupione za zawrotną sumę (nawet wyższą, niż suma zaproponowana dawniej za mizuage Mamehy, dotychczas niepokonanej).

Prawdziwe dziewictwo kobiety mieszka w jej sercu. Kobiety nie zdobywa mężczyzna, który wchodzi do jej pochwy, ale ten, kto potrafi wejść do jej serca.
W tym przypadku Sayuri była i zawsze będzie dziewicą, gdyż zdecydowała kochać jedynie sercem.



BYCIE GEJSZĄ  OZNACZA UCHWYCENIE NIEMOŻLIWEGO PODOBIEŃSTWA: MĘSKA MIŁOŚĆ KOBIECOŚCI

"Nie możesz uważać się za prawdziwą gejszę
dopóki nie zdołasz jednym spojrzeniem
zatrzymać mężczyzny na ulicy".

"Pamiętaj, Chiyo, my - gejsze - nie jesteśmy kurtyzanami...
i nie jesteśmy żonami.
Sprzedajemy nasze umiejętności, a nie nasze ciała.
Tworzymy inny świat, tajemnicę...
miejsce piękna.
Słowo Gejsza oznacza artystkę,
i bycie gejszą oznacza
bycie ocenianą jako dzieło sztuki w ruchu."


SZTUKA SPRZEDAWANIA MARZEŃ

Ci, którzy pracują "narzędziem przyjemności ciała", sprzedają marzenia, a najbardziej ulotnym marzeniem pozostaje być panem ciała innej osoby, być jego właścicielem, cieszyć się nim... Chiyo, znana jako Sayuri (Zhang Ziyi), udaje się zawròcić w głowie więcej niż jednemu mężczyźnie, łącznie z "danna" (protektorem) samej Mamehy.
Sztuka uwodzenia nie przestrzega zasad rozumu, ale zasad namiętności, stąd dbałość o każdy najdrobniejszy szczegół: w przeciwieństwie do tradycji noszenia skarpet z sandałami, gejsze w rzeczywistości pozostawały bose nawet w zimie.
Ważnym szczegółem było pozostawianie odkrytego karku z linią prowadzącą ku narządom płciowym, a zatem symbol idealnego związku między erotyką a sztuką.
Gejsza, w przeciwieństwie do striptiserki, na przykład, nigdy nie powinna posunąć swego erotyzmu do granic wulgarności, nie dopuszcza do tego, by jej nagość pozbawiła widza wyobraźni; wręcz przeciwnie ... pobudza do marzeń nie nagością lecz umiejętnym okryciem.


DWIE KRòLOWE
nie mogą przebywać w tym samym ulu...

Hatsumomo i Sayuri są dwiema wielkimi gejszami i nie znajdują miejsca dla siebie pod tym samym dachem. Ich spór przeradza się w wielki pożar, preludium tego, co ma wkròtce nadejść: druga wojna światowa obraca w zgliszcza piękne sny i wszelkie perspektywy na przyszłość Sayuri. Ze względòw bezpieczeństwa zostaje odesłana do pracy w polu.

"Prowadzimy nasze życie jak woda płynąca w dół wzgórza,
mniej lub bardziej w jedną stronę, aż
uderzymy o coś, co zmusza nas do znalezienia nowego kierunku."


KOBIETA NIGDY NIE TRACI SWEGO UROKU,
nawet w samym środku nieszczęścia

Lata mijają, a życie pełne eleganckich kimono
i pięknych świąt jest teraz bardzo odległe, prawie zapomniane.

"W świątyni znajduje się wyryty w kamieniu wiersz o nazwie "Brak". 
Złożony jest z trzech słòw,
ale poeta zamazał je.
Nie można czytać braku: można go jedynie odczuć."

Osoba z natury zmysłowa potrafi nawet upaść z elegancją...




ZAWIŚĆ I ŚLEPA NIENAWIŚĆ

Chiyo spotyka Ome, "starszą siostrę", przewodnika i towarzyszkę w nieszczęściu, młodą dziewczynę, która - ze względu na swą okrągłą buzię i słodki wyraz twarzy - jest przezwana "Dynią". Razem pójdą do szkoły tańca, muzyki, ceremonii parzenia herbaty i manier dla gejsz. Ale w czasie wojny Ome zostaje zupełnie "zamerykanizowana" i pełni rolę nierządnicy wśròd amerykańskich urzędników wojskowych. Gdy Chiyo ponownie spotyka Ome, ta druga postanawia zemścić się za swe porażki nie wiedząc, że zło nie zawsze przynosi szkodę.
Dzięki oszustwu Dyni Chiyo pozbywa się Danna Nobu, a jej nowym Dannem stanie się jej wielka miłość, Dyrektor Generalny.


CZYSTA MIŁOŚĆ RODZI SIĘ W DZIECIŃSTWIE.
WIECZNA MIŁOŚĆ MIESZKA W MAŁEJ DZIEWCZYNCE, KTòRA JEST W KAŻDEJ KOBIECIE.

"Kiedy byłam młodą kobietą, byłam przekonana,
że namiętność znika z wiekiem,
jak kubek, z ktòrego stopniowo ulatnia się zapach jego zawartości;
ale kiedy dyrektor i ja wróciliśmy do naszego mieszkania, cieszyliśmy się sobą nawzajem z tak wielkim pragnieniem i potrzebą, aż później poczułam się rozebrana ze wszystkiego, co ode mnie wziął,
ale w tym samym czasie przepełniona tym wszystkim, co
mi ofiarowł."

DOJRZAŁA KOBIETA
POTRAFI UCHWYCIĆ WŁASNĄ DZIECIĘCA ISTOTĘ
NIE STAJĄC SIĘ OFIARĄ WŁASNYCH KAPRYSòW

"Gdy po raz pierwszy usłyszałam, że moja matka była chora,
tego dnia, mój ojciec, po całym dniu pracy,
wrzucił z powrotem do morza ryby, a wieczorem cierpieliśmy głód.
- Aby zrozumieć pustkę - powiedział nam wtedy. "

Geisha wie, co oznacza pustka miłości,
bo wrzuciła do morza własną osobowość
dla choroby, która odmawia jej macierzyństwa
z powodu powołania do oddania się mężczyźnie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz