Eyes Wide Shut

Wydaje się, że jest to film o małżeńskiej zdradzie i napięciach typu sen - rzeczywistość. Kwestie te są niewątpliwie istotne, jednak już na pierwszy rzut oka wyczuwa się, że film kryje wiele odniesień do symboliki i symboli, które pomagają stworzyć atmosferę tak bardzo napiętą i pełną niepokoju. Za kulisami jest świat, ktòry ma otworzyć nam oczy, oczy, ktòre mają się objawić.



Oczy zamknięte na rzeczywistość.

Oczy otwarte na marzenia...




----EYES WIDE SHUT----

Film powstał na podstawie powieści A. Schnitzlera "Double Dream".
Imię wybrane dla żony dr Billa Harforda (Tom Cruise), granej przez zmysłową Nicole Kidman, brzmi Alice, choć w powieści bohaterka miała na imię Albertine.
Więc, jeśli film zaczyna się od Alice rozebranej ze swojej rzeczywistości przed lustrem, wszystko to odnosi się do symboliki "Alicji w Krainie Czarów", czyli związku między snem i jawą.

Psychoanaliza pomaga rozpoznać i zrozumieć dzieła sztuki, a dzieła sztuki pomagają zrozumieć psychoanalizę. "Eyes wide shut" z pewnością może pochwalić się tą zasługą:
zmusza nas do zadania sobie pytania o to, co mieszka w naszych najbardziej odległych marzeniach i fantazjach, jaka jest nasza ciekawość względem seksu, jakie udręki dotykają nasze super ego i naszą koncepcję moralną?

Nie ma żadnej wulgarności w erotyzmie tego filmu; jest natura, ludzkie akty, proste w swej urodzie, piękne w swej prostocie. Kto ma oczy czyste (eyes wide), niech patrzy, w przeciwnym razie niech lepiej zamilczy (shut).

Alice: Miliony lat ewolucji, nieprawdaż? Nieprawdaż?
Podczas gdy mężczyźni przejmują się tym, by go wsadzić gdzie tylko się da, kobiety muszą myśleć jedynie o stabilności rodziny, o wierności małżeńskiej
i kto wie o jakich jeszcze innych bzdurach?
Bill: Zbyt uproszczona koncepcja, Alice,
ale na pewno jest to coś w tym guście.
Alice: Lecz gdybyście tylko wy, mężczyźni, wiedzieli...


*****************

PS: Gdybyście tylko wiedzieli jak bardzo pragniemy lub
po prostu jak bardzo pieprzymy się gdzie się da...

Jaki jest prawdziwy urok małżeństwa?
Sprawia ono, że oszustwo jest koniecznością u obu stron.
(Sandor Szavost)

Trudność utrzymania otwartych oczu (EYES WIDE), instynkt (obronny) zamknięcia ich (EYES SHUT), czyli pragnienie, by nie widzieć lub patrzeć nie widząc tak naprawdę (Wide Shut). Oto miejsce, na ktòre wskazuje "palec" znaczenia tytułu:  małżeństwo zostało ustanowione na monoteistycznych fundamentach religii, czyli monogamicznych (partner jest jedyną ukochaną osobą, Bogiem), podczas gdy natura ludzka jest biologicznie poligamiczna (jak politeistyczna jest istota boskości obecnej we wszystkim).

Z czasem ciężar bycia Bogiem dla ukochanej osoby sprawia, że związek zmienia się w gruzy; ona z jej niekończącymi się podejrzeniami o zdradę, on uwięziony w rutynie codziennej pracy... Stąd rodzi się potrzeba używania maski jako sposobu, by zobaczyć tę prawdę; dajcie mi maskę, a pokażę wam rzeczywistość.
Mężczyzna (Tom Cruise) i kobieta (Nicol Kidman) poszukują swojej tożsamości. Profesjonalna para spuszcza maskę na swòj związek poprzez realną maskę marzeń.

Bal stawia ich w sytuacji ponownego odczuwania pragnienia i poważnie naraża parę na "pokusy". Tak rozpoczęła się ich historia.
Historia podwójna i asymetryczna, ponieważ relacje erotyczne Alicji są "jedynie" marzeniami, podczas gdy relacje erotyczne Billa są prawdziwe, choć też, oczywiście, fikcyjne: pomimo wielu możliwości uprawiania seksu Bill nie wykorzystuje żadnej, natomiast ona "żyje" w niekończącym się marzeniu o jedynej, odbytej zdradzie z przygodnym marynarzem.

Tak oto marzenie senne i to, co symboliczne, odnoszą się do rzeczywistości i splatają się z nią do tego stopnia, że nie wiadomo kto jest prawdziwym zdrajcą ... ten, kto zdradza sercem, czy ten, kto zdradza ciałem?

Rozpoczyna się zwierciadlana gra,
gdzie zamknięte oczy świadomości jednostki otwierają się
poprzez pragnienia innego indywiduum.
Podczas gdy Alicja jest uwodzona przez Szavosta,
Bill znajduje się w towarzyszystwie dwóch modelek.
Widzimy w drugiej osobie zarówno nasze ograniczenia w jej wadach,
jak i nasze aspiracje w jej zaletach,
stąd zawiść i zazdrość w naszym oku !!!

To zdjęcie jest cudownie wymowne i artystyczne ...
...pomyślicie zapewne: còż artystycznego jest w kobiecie siedzącej na sedesie?
Otwórzcie oczy: eyes wide - są to czynności, które wszyscy codziennie wykonujemy,
są najpowszechniejsze, ale jeśli stają się publiczne, stają się obsceniczne, skandaliczne, śmieszne ... tak jak siedzenie w toalecie, dłubanie palcem w nosie, czy drapanie się w tyłek. Jak wiele OCZYWISTYCH rzeczy ukrywamy? Ròwnież zdradę, kochanka, pragnienie udziału w orgii, pragnienie bycia częścią kręgu dominującej masonerii ... lepiej być cicho (SHUT EYES)...

Należy utracić RòWNOWAGĘ,
aby nadać pewności i ròwnowadze
ich PRAWDZIWY WYMIAR I STABILNE MIEJSCE.

W domu dr Harforda nic się nie dzieje, z wyjątkiem zwykłej monotonii. Alice, ktòra się rozbiera, siedzi na sedesie, wciąga majtki (podczas gdy my, po drugiej stronie ekranu, oczekujemy na scenę miłosną), rozmawia z mężem. Rutyna jak oddawanie moczu. Bill porusza się po domu jak samochód poszukujący w mieście parkingu, podczas gdy ściany korytarzy usuwają się na boki, kolory rozpływają się. Ruch jest nieruchomy.

W domu zdąża się donikąd, nie ma dialogu,
nie ma seksu (są jedynie marzenia o seksie) nie ma miłości, ani nawet udawania dyplomatycznej nienawiści (są o niej wyobrażenia), nie ma przyprawiania rogòw (są wyobrażenia, bo fantazja jest często bardzo ekscytująca).

Nuda życia jest powracającym tematem w filmie. Pojęcie nudy jest potraktowane lekko, bo nie zrozumiane i nie pojęte jako "tedium vitae", ale bardziej jako rodzaj nudy ze względu na życie ubogie w pomysły, idee i ciekawe oraz nieoczekiwane sytuacje.


Przedawkowanie kokainy i alkoholu !!! ...życie jest często przedawkowaniem sfrustrowanych marzeń, które prowadzą do śmierci sensu życia. W filmie Kubricka życie ma znaczenie, ale musimy spojrzeć w dal, poza... Freud miał wielki wpływ na Kubricka i nie przez przypadek film podąża za książką napisaną przez przyjaciela Freuda. Problemem jest to, że ludzie akceptują film fantasy Spielberga czy Lucasa, ponieważ kontekst jest wyraźnie nierealny; ale jeśli mowa o uczuciach, ludziach, pojawia się wymaganie, aby wszystko było absolutnie realne. Ale co jest realne? Czym jest fantazja? Wielkim fatum ludzkości jest wiara, że prawdą jest to, co nam się podoba, a jeśli to, co nam się podoba jest zabronione, wòwczas ukrywamy rzeczywistość w świecie kłamstw. Sen jest czasem bardziej realny niż rzeczywistość, bardziej bliskie prawdzie jest to, co nieprawdziwe (jedyną prawdziwą zdradą jest jej zdrada, nawet jeśli tylko w marzeniach: podwòjna, ponieważ wymaga od niego, aby uwierzył w jej sen), ponieważ pożądane, ponieważ powoduje emocjonalne konsekwencje. Jego zdrada nie jest pożądana - ponieważ pośrednio szuka jej - i wolna od emocjonalnych konsekwencji, więc, choć realna, nie jest "prawdziwa". Powracamy do pierwszego wielkiego paradoksu filmu, którym jest tytuł. To jakby powiedzieć: "keep your eyes wide shut (zamiast: open) to see (what happens)". ...aby zobaczyć trzeba mieć oczy zamknięte...

Dajcie mi maskę,
a pokażę wam prawdę...

Po balu Bill i Alice wròcili do domu;
rozbierają nie tylko ciało, ale i duszę:
zwierzę nie jest w stanie oprzeć się swoim popędom.
My, jako część królestwa zwierząt, mamy fantazje,
ukryte pragnienia, czasami niekontrolowane
i dzikie, zwierzęce: jest to archetyp najczystszy z istniejących,
ale społeczeństwo chce ukryć tę wolną i instynktowną stronę naszego wnętrza,
dlatego nadało perspektywie zwierzęcości ujemną wartość ...
Niespójność między umysłowymi i fizycznymi potrzebami człowieka... Biorąc pod uwagę potrzebę życia opartego na pewnikach,
niebezpiecznie jest otworzyć się nie krusząc własnej integralności.

Odmienne stany świadomości ... spotęgowana PRAWDA...

Często ze zbytnią lekkością demonizujemy narkotyki, alkohol, hipnozę, psychoanalizę, dziecięcą bezczelność itp. ...Tymczasem są to chwile, podczas ktòrych na powierzchnię wypływają ukryte prawdy, manifestują się uczucia i myśli, ktòrych w "normalnym" stanie świadomości nie zdecydowalibyśmy się wypowiedzieć, ujawnić.
Alicja pod wpływem marihuany ujawnia swoje uczucia. UWAGA ....
- włoskie słowo ri-velarsi (rivelarsi) oznacza nałożenie zasłony, przez którą, mimo wszystko, wyziera ukryta prawda. Gramy tu nadal z podwójnym znaczeniem tytułu filmu. Unikamy okazania się tym, kim jesteśmy albo okazujemy się tym, kim jesteśmy poprzez wymówkę: alkohol, dzięki ktòremu pijany mówi prawdę, narkotyki, które wpływają na nasze nieskrępowanie lub niewinność, z jaką dziecko mówi ukrytą prawdę.
W każdym bądź razie pozostaje fakt , że to Wolność serca jest najlepszą metodą na otworzenie się, zwierzenie, bez lęku i wyrzutów sumienia. Osoba świadoma otwiera się nie ponosząc żadnych wewnętrznych uszczerbkòw, ponieważ jest w posiadaniu siebie. Kto używa alkoholu lub innych środków odurzających jest posiadany przez te substancje, często bez osiągnięcia prawdziwego celu: wewnętrznej wolności.

Aby zobaczyć pewne PRAWDY,
musisz się okryć ...
Aby odkryć pewne realia,
musisz się ukryć.
Ona wyznaje, że zdradziła go we śnie z młodym oficerem marynarki, ktòrego zauważyła mimochodem podczas ostatnich wspòlnych wakacji z mężem.
Śmieje się przy tym wyznaniu, ale ten sam uśmiech pojawi się na jej twarzy tego wieczoru, kiedy on powròci z pracy i zastanie ją uśpioną i wciąż marzącą o marynarzu. I choć zapewni, że go nie zdradza, ten uśmiech jest nerwowym dowodem
i fizyczną manifestacją, że w rzeczywiście zdrada była realna.

"Żaden sen jest tylko snem." (Alice)
Od tej pory sen Alice staje się jego koszmarem.

Co wolisz:
gdy kocha się z tobą myśląc o innym,
czy gdy kocha się z innym myśląc o tobie?


Sny manifestują nieświadomość. Język marzeń ma swoją logikę.
Namiętność do młodego oficera marynarki należy do świadomej pamięci,
lub co najwyżej przedświadomości Alicji, a nie do jej nieświadomości, w przeciwnym razie nie byłaby w stanie pamiętać swoich snòw o nim. Do jej nieświadomości należy z kolei pragnienie oddania się dowolnej liczbie mężczyzn (jest to bardzo utajone pragnienie obecne w każdym człowieku: być w centrum wszechświata, jak Bòg) z mężem w roli widza. Po przebudzeniu się ze snu, który halucynacyjnie spełnia to pragnienie, kobieta czuje się przytłoczona poczuciem winy, daje upust emocjom poprzez łzy.
W każdym bądź razie, we śnie logika pożądania usuwa indywidualne cechy obiektu
i sprawia, że są oni anonimowi - ukryci za maską, obok ktòrej sypia Alicja.

Sen nie zwodzi rzeczywistości, ale ją ujawnia.
Od tej pory marzenie senne Alicji staje się szlakiem Billa, ktòry ściga ją w jej śnie i odkrywa siebie zafascynowanego nią nie tylko w roli żony i matki, ale także dziwki ...

Alicja siedzi na podłodze zgięta wpòł ze śmiechu, rozbawiona domniemaną pewnością męża co do jej wierności...
Czyni mu wyznanie: pragnie zdrady!
W odpowiedzi chciała usłyszeć słowo znajdujące się na krawędzi jej pragnienia, to znaczy: chce grać w Real poprzez symbolikę. Chce oddać się temu, kto jest w stanie prowadzić ją w jej realizacji, chce zatracić się w związku z pasją bez ryzyka zguby i upadku, z kimś, kto się nie boi i kto jej nie osądza.
W rzeczywistości to mężczyzna jest tym, który potrafi wydobyć dziwkę ukrytą w każdej kobiecie bez osądzania jej, nie dopuszczając do tego, by czuła się nieczysta.

A co robi Bill po wysłuchaniu jej opowieści? Wychodzi.
W odpowiedzi na żądanie żony
ofiarowuje ciszę podkreśloną ucieczką.
Miłość staje się strachem,
Namiętność wulgarnością,
Fantazje niezadowoleniem,
A kobieta idealna udomowioną uświęceniem religijnego małżeństwa prostytutką.

Wiesz jaki jest prawdziwy urok małżeństwa?
To, że nadaje oszustwu status konieczności dla obu stron.

Film ten ("Eyes Wide Shut") jest "przyparciem do muru" sensu istnienia pary:
ròwnowaga i równanie (rachunek małżeński) oscylujący między darowaniem własnego życia temu, kogo kochamy a pozostaniem istotą wolną u boku kochanej osoby - dwie siły przeciwstawne i zawsze w sprzeczności ze sobą.
Miłość stała się drogą, na której para albo się Otwiera, albo się Rozpada.
Para nie jest instytucją społeczną (polityczną), gdzie kobieta jest obiektem męskiej realizacji, nie jest już fabryką dzieci, nie jest już WŁASNOŚCIĄ, a dziewictwo stworzone kiedyś w celu zagwarantowania potomstwa nie ma już konotacji wierności w obrębie narządów płciowych, ale otwiera się na wymiar wierności serca, wierności duchowej nawet poza parą.

Alice powiedziała do swojego zalotnika w tańcu:
"- Czy wie pan, dlaczego kiedyś kobiety tak bardzo śpieszyły do zamążpòjścia? ...
To był jedyny sposób, aby stracić dziewictwo, a następnie robić to wszystko, czego
pragnęły z innymi mężczyznami ... tymi, których naprawdę pożądały!"

Legalizacja miłości jako struktury społecznej, politycznej i gospodarczej w formie rodziny bez wzięcia pod uwagę jej osobistej wolności, doprowadziła do tego, że dzisiaj ta platoniczna miłość nie wytrzymuje w kontekście, w którym świętość religijna nie oferuje siły, by demonizować namiętności poza tym kontekstem. Powòd, dla ktòrego klasyczna rodzina przeżywa teraz głęboki kryzys tożsamości.

Od małżeństwa społecznego
poprzez małżeństwo sentymentalne
do wolnego i opartego na partnerstwie związku...

Małżeństwo, wynik wolnego i obopulnego wyboru,
nie dyktowanego interesami klasowymi i ekonomicznymi,
małżeństwo z miłości jest osiągnięciem naszych nowożytnych czasòw
na równi z osiągnięciami technologicznymi, rozpowszechnianymi za pośrednictwem
środkòw komunikacji wolnej myśli.
Ale po oczyszczeniu małżeństwa z interesów gospodarczych, społecznych
i odpowiedzialności politycznej, dziś patrzymy na nowy fenomen: oddzielenie miłości od seksu, a więc pojawienie się wyłącznej miłości względem partnera
i seksu z osobami spoza związku włącznie, choć bez zaangażowania sentymentalnego.

ŚWIĘTA DZIWKA

Jednym z powtarzających się motywów w "Eyes wide shut" jest prostytutka.
Dlaczego mężczyźni szukają prostytutek?
Dlaczego są oni często tak zwanymi wzorowymi obywatelami?

To, czego poszukają mężczyźni u prostytutki, można określić w ten sposòb:

1. Poszukiwanie siebie bez ryzyka bycia ocenianym, anonimowość (prostytutka nie zna swojego klienta, więc jego nienajlepsza wydajność nie umniejsza jego męskości).
2.Poszukiwanie czystości brakującego ZEPSUCIA u KOBIETY, która nie należy do niego (klienta), więc jest "nie-osobą". W prostytutce mężczyzna widzi zawodową doskonałość zwierzęcego instynktu, ktòrego nie chce zobaczyć w MATCE (ponieważ dziecko wierzy, że matka jest czysta, dopóki nie odkryje, że wspòłżyje z ojcem - kompleks Edypa), ani nawet w ŻONIE.
Oto dlaczego Bill, gdy Alice wyjawia mu swoje pragnienia orgii i kochankòw, szuka w prostytutce przebaczenia i zrozumienia dla żony, aby zrozumieć swoje własne męskie pustki. Wirginia Wolf mawiała: "Uczciwa kobieta odbiera mężczyźnie jego męski instynkt, a dziwka mu go przywraca."

Wydaje się, że orgia jest tym właśnie: plątaniną stosunków seksualnych między nie - osobami. Indywidualność pragnienia jest poświęcona na ołtarzu anonimowej społeczności, gdzie można ukryć się nie zatracając się, podczas gdy w seksie we dwoje dochodzi do jawnego zatracenia się.

Być matką, żoną i kochanką !!!

Alicja przeplata własne role - matki, żony, wyimaginowanej? kochanki - z równym zaangażowaniem; Bill zmienia maski, wszystkie równie sztywne i bez wyrazu.
Nasz sposób myślenia o małżeństwie wyznaczył kobiecie zadanie bycia dobrą matką i doskonałą żoną. Ale gdzie pozostaje miejsce na bycie kobietą?
Po latach małżeństwa potrzeba bycia kobietą z jej marzeniami, fantazjami, pragnieniami czegoś nowego, bycia uwodzoną i uwodzicielką, a nawet zakochaną, pojawia się ponownie. Często ten aspekt życia jest przyćmiony przez moralizowanie i strach przed transgresją. Kobieta ukrywa swòj powab (w obawie przed sztywnym i surowym oraz niesprawiedliwym osądem), zaszywa się w świecie tajemnic i wyobraźni.
Słowo KOCHANKA jest wielkie; jeśli "śpiewać" jest czasownikiem, a "śpiewak" zawodem, to "kochać" jest czasownikiem, a "kochanka" jest wielką realizacją miłości. Dlaczego ta rola przypisywana zostaje osobom trzecim, tym spoza pary? Oto klasyczna deformacja życia małżeńskiego. Kochanek jest gdzie indziej i jest kimś innym !!!
Prawdziwa para znajduje kochanka w swym towarzyszu (towarzyszce) życia, gdyż prostytutka jest w żonie, a kobieciarz jest w mężu. Gdy ich tam nie znajdziemy, gdy ich tam nie zechcemy zauważyć, prędzej czy później para na tym ucierpi i koniec końcem coś pęknie !!!

Alicja i Bill wymieniają ukradkiem spojrzenia,
analizują się na odległość ... Oboje wiedzą, że coś jest nie tak,
nie da rady ukryć słonia w szafie !!!
Atawistyczny strach wywołuje enigmatyczny uśmiech,
z którymi Alicja - kobieta, ta, która wyczuwa - patrzy na Billa w milczeniu. Religia i etyka nauczyły kobiety powagi, dlatego nudzą swych mężòw.
Gdyby były w pewnym stopniu także dziwkami, byłyby pełniejsze, a mężowie bardziej usatysfakcjonowani i wierni. W każdej kobiecie istnieje uśpiona prostytutka, prawdziwy mężczyzna wydobędzie ją na zewnątrz nie potępiając, nie wpędzając kobiety w poczucie winy czy wstydu.
Nie ma żadnej patologii, jeśli seks jest zdrowy. Manie rodzą się wskutek traumatycznych zdarzeń czy doświadczeń. Ale maniak seksualny, ktòry od 20 lat uprawia swòj chory seks z tą samą kobietą, uznany zostanie za przykład wierności, bo tak mówi większość i etyka religijna.


Bill spotyka swego starego przyjaciela, pianistę Nicka,
który opowiada mu o dziwnej sekcie organizującej orgie w luksusowej willi ...
Billowi, bardziej niż kiedykolwiek ciekawemu, udaje się uzyskać w zaufaniu
niektóre szczegóły, w tym hasło uprawniające do wzięcia udziału w nocnych spotkaniach: "Fidelio".

Nightingale w języku angielskim oznacza słowika ... Jest to ta część naszego wnętrza, ktòra śpiewa, gra również z zawiązanymi oczami, prowokuje nas, pobudza, ale i płaci potem wysoką cenę za swoje odkrycia.

Chcesz odeprzeć pokusę?
Ulegnij jej i wypełnij ją ...
Nick ukazuje nam drogę do naszej ciemnej strony, do świata naszych najbardziej archaicznych, pradawnych namiętności.


"Fidelio" to również znana lecz nielubiana przez możnych opera Beethovena. Muzyk, pod przykrywką problemu wierności małżeńskiej,
nawiązał do kwestii despotycznego charakteru władzy, ktòra więzi niewinnych ludzi.

Hasło. FIDELIO.
Jedno jedyne słowo, aby rozkoszować się transgresją.
Cynicznie: tytuł utworu, który śpiewa pochwałę wierności małżeńskiej.
Dzieło Beethovena: Leonora, żona Florestana, wykorzystuje męskie przebranie, by uratować swego męża. W filmie zachodzi coś podobnego: Bill, krótko po tym jak wszedł do willi, w ktòrej odbywał się rytuał, został zidentyfikowany jako intruz i został ocalony przez dziewczynę poznaną w domu Zieglera - ofiaruje ona własne życie za odpuszczenie grzechu popełnionego przez Dr. Harforda.

W psychoanalizie
dziecko nie może wejść
do sypialni rodziców, dopóki nie uzyska hasła:
małżeństwo; dla poślubionych sobie hasłem jest: wierność;
dla tych, którzy chcą utrzymać miłość przy życiu w małżeństwie hasłem jest: transgresja!

Miejsce, gdzie można zobaczyć z zamkniętymi oczami: WIARA
Hasło: FIDELIO

Zwierzęcy wymiar człowieka. Jeśli można żyć tylko duchem, mona żyć ròwnież jedynie ciałem ... bez potępiania.


Maski są projekcją rzeczywistości, a Seksualność jest obnażona z Miłości, aby pokazać, że nawet seks ma swoją czystość i nie wymaga ona dodatkowych fałszywych duchowości sakramentalnych,
seksualność naga i surowa, a nie seks goły i okrutny, jak wyobrażają go sobie chorobliwi seksofobi, którzy nigdy nie uczestniczyli w takich rytuałach, gdzie seks jest święty,
seksualność, która odmawia Pocałunku, przez Maskę,
seksualność, która dociera do swej czystości jeśli jest oglądana z zamkniętymi oczami świadomości: gdzie wszyscy są za jednego i jeden za wszystkich: orgia.

Nick Nightingale mówi do Billa Harforda: istnieje miejsce, gdzie pragnienie nie-tożsamości ma szansę być zrealizowane...


Możemy łudzić się, że wchodzimy w święte labirynty ...
Nie istnieje zaklęcie uprawniające do wspòłudziału,
jak zwykle wyobrażają sobie niewtajemniczeni...
Musimy tylko rozebrać się z JA,
wykazać się czystością ciała lub? ...
być ocalonym przez ofiarę: ona
(dusza dla tych, którzy nie mają czystości...;
w przeciwnym razie życie stanie się pełne żalòw TABÙ).


Kubrick objawia światu masońskie rytuały i zasady
ukrywające się za elitą władzy finansowej świata.
Oczy, które widzą, a jednak nie patrzą. (Eyes Wide Shut).
Powszechnie wiadomo, że yetset lub wyższe klasy żyją w pòłświatku
tajemnych obrzędòw zaprawionych seksem.

Z punktu widzenia psychologii Junga, to przechodzenie poza normalność
może prowadzić jednostkę do rozwoju bardziej dojrzałego człowieczeństwa niż to, ktòre zachowałaby w swojej niewinności.
"Można nie znaleźć nie tylko własnego szczęścia - mówi Jung w "Psychologii i alchemii ", ale także własnej decydującej winy,
bez której człowiek nigdy nie osiągnie swojej pełni."


Bardziej niż rzeczywistą obecnością lub zaangażowaniem czy zjawiskiem psychicznym, seks w tym filmie jest głównie fenomenem wizualnym:
większość mebli i wystroju wnętrz - drzwi, ściany, stoły, dywany, koce, zasłony, kanapy, sofy, poduszki - wydaje się być zdominowana przez kolor czerwony, symbol namiętności, ale także krwi i, w czasach starożytnych, zastrzeżony dla kultu zmarłych.
Widzimy tu obsesję, ducha pamięci, który unosi się nieugięty i niszczący w życiu pary, której erotyzm jest jedynie wyobrażany, podejrzewany, wspominany lub pożądany... nigdy nie wyjaśniony, nigdy żywy.
Seks staje się zatem narzędziem pojednania, ponieważ prawdziwego Erosa można osiągnąć tylko wtedy, gdy jest miłość. Czy stanie się to na początku małżeństwa, czy przy jego ponownych narodzinach, nie ma to znaczenia.
Doświadczenia pozamałżeńskie nie są haustami świeżego powietrza, nie są sztuczkami mającymi dać ulgę lub allibi małżeństwu w kryzysie, ale powinny wynikać ewentualnie z tak zwanego małżeństwa otwartego, żywego i pełnego seksu, stąd współudział i szacunek w ramach wolności jednostki, maksymalny owoc tego rodzaju miłości pary.

Drogi równoległe, droga męża i żony w zagubieniu i uświadomieniu sobie siebie.
Tak jak widzowie filmu, bohater tej ostatecznej opery eksperymentuje "dzięki świadomości dezorientacji ... co tak naprawdę znaczy patrzeć, uczyć się, poznawać, widzieć.

Bill, dzięki swoim dramatycznym doświadczeniom,
zaczął wątpić w burżuazyjne wartości, które do tej pory inspirowały
jego życie oraz, w tym samym czasie, utajnił się przed Osobą, konfrontując się z własnym światem wewnętrznym,
ukrytym pod "maską".


Kubrick podaje nam na tacy ze srebra i złota, jak 
również z ciała i namiętności to, co może być
ubóstwem spożytego seksu, erotycznej gimnastyki
lub konsumpcyjnego przymusu.
To normalne, że na poziomie fizycznym i psychicznym
seks jest również taką samą potrzebą, jak jedzenie. Zbliżenie seksualne jest z tego względu zdrowe dla każdej jednostki.
Ale!... obdarowanie seksu aureolą na siłę potwierdzaną przez miłość doprowadziło do obdarcia miłości z jej cielesności (bo seks istnieje także bez miłości), doprowadziło do tego, że seks stał się brudny (bo bez miłości ludzie czują się wykorzystywani, nie oddają się, nie otwierają się, ale używają się w swoistym handlu wymiennym). Podstawowy problem? Wiara, że na ludzkim poziomie jedynym uczuciem, które uświęca i egzorcyzmuje seks jest miłość, podczas gdy w rzeczywistości istnieje wiele EMOCJI I PASJI, ktòre nie są miłością, ale są tak samo ważne, ZDROWE i CZYSTE.

Oczywiście ideałem byłoby przeżywanie seksu w związku z miłością, ale jeśli tak nie jest, jeśli miłość nie nadchodzi (i zwykle jest ona owocem, który przychodzi z wiekiem), to co z seksem? Można go zignorować? Usunąć? Sprowadzić do pozycji tematu tabu? Można zrobić z niego tajemnicę? ... Do was należy ten smutny wybór !!!

Satanizm? !!!
Satanizm, tak jak ateizm, jest po prostu brakiem wiary poròwnywalnym z brakiem miłości. Nienawiść jest śmiertelną bronią sfrustrowanej miłości. Jeśli wsłuchamy się w słowa muzyki i rytuału masek, nie usłyszymy niczego bardzo odmiennego od niedzielnej modlitwy katolików w kościele .... Oto tekst rytualnej orgii:

"I Bóg powiedział do swoich uczniów: "Daję wam przykazanie: Mòdlcie się do Pana o miłosierdzie, życie, pokòj, dobre zdrowie, bezpieczeństwo, poszukiwania i odstępstwo oraz o odpuszczenie grzechów dzieci Bożych. Ci, którzy się modlą, zasłużą na litość i zaopiekują się tym świętym miejscem. ""

Muzyka oniryczna podąża obsesyjnie za pożądliwością rozprzestrzeniającego się wszędzie kadzidła.
Ciała udają pocałunki ale nie udaje się już więcej orgazmu (wyjaśnię później znaczenie pocałunku złożonego na masce).

... Pocałunek...głębszy niż uścisk.
W orgii istnieje nadal poczucie intymności:
nie za pośrednictwem narządów płciowych, które oferują się bez ograniczeń,
ale przez pocałunek.
Pocałunek jest bardziej intymny niż unia genitaliów,
ponieważ jako istoty mòwiące, ustami wyrażamy maksimum tego,
co oznacza dla nas inna osoba.
W ciszy pocałunku zamyka się sens nadawany przez nas danej osobie.
Pocałunek jest pieczęcią.
To dlatego pocałunek poprzez maskę jest brakiem pocałunku,
szacunkiem dla osobowości i indywidualności zastrzeżonej dla miłości!


ORGIA CIAŁ, MYŚLI, WRAŻEŃ ...

Czym jest orgia? Z pozycji widza nie można oprzeć się
z zamkniętymi oczami (eyes shut) przedstawieniu orgii (wide), ani wyobraźnią zinterpretować gry aktorów kłębiących się we wszystkich pozycjach.
Pomyślmy jaka to ironia: najwyższy wyraz ludzkości
to połączenie myśli, ideałów, intencji (oczywiście wszystko to na poziomie wewnętrznym), przetłumaczone na język ciała byłoby orgią.
Dlaczego poziom fizyczny zawsze wywoływał skandal?
Ponieważ poprzez orgię ciała nie wyrażają już posiadania, ale wolność, jedność intencji, bycie ze wszystkimi i nie należenie do nikogo. Oczywiście jest to fizycznie niemożliwe, ale orgia wciąż jest tabu, które podkreśla, jak tytuł filmu, dwuznaczność zamknięcia oczu na tę rzeczywistość (eyes shut) oraz przekonanie, że na idealnym poziomie (eyes wide) możliwa jest komunia intencji.


ORGIA POMIĘDZY łączeniem się i zdezorientowaniem

Zdaniem wielu w orgii nie ma miejsca na przyjemność, ponieważ byłoby to miejsce, w którym narcystyczne dążenie "JA" ma tendencję do unicestwiania wszystkiego. Jest to wizja tych, którzy patrzą z zewnątrz, czyli tych, ktòrzy ignorują własne utajone pragnienie seksu niekontrolowanego i maniakalnego.
Kto tak naprawdę przeżywa orgię jako poświęcenie seksu w sensie sakralnym, ten zabija strach przed tabu dezorientacji i wòwczas nie ma mowy o narcyzyźmie, ale o komunii: łączeniu się!

Po życiodajnej ORGII śmierć NIEUNIKNIONA

Bill dowiaduje się o śmierci młodej dziewczyny, która uratowała go na zakazanym przyjęciu. Scenie towarzyszy Rex tremendae, piąta pieśń Requiem Mozarta, dzieła napisanego na obchody uroczystej mszy żałobnej; łączy się ono z jednej strony ze śmiercią młodej kobiety, z drugiej zaś ze śmiercią niewinności dr Harforda. Kto schodzi do własnego piekła wie, że coś musi Umrzeć ....
Dziewczyna i Pianista: symbole kobiecej strony psychiki zranionej przez materialne uwarunkowania oraz męskiej strony psychiki zdradzonej przez arogancję władzy.
Bill zbliża się do dziewczyny prawie tak, jakby chciał ją pocałować:
pocałunek dany naszej duszy. Odtąd Bill odradza się, sam wtłoczy życie w swoją przeciętność i odrodzi się w miłości do Alicji.

OTO PRAWDZIWY SKANDAL

Podczas gdy w całym filmie orgia jest uderzeniem wywołującym skandal, zamyka się oczy (eyes shut) na najsmutniejszą, wulgarną i straszną rzeczywistość...tę ukrytą za ścianami domu: ojca który handluje własną córką (pod osłoną sklepu z maskami i kostiumami karnawałowymi). Prostytucja na użytek klientów; odniesione do tej sceny są liczne gwałty oraz przemoc wobec kobiet, pedofilskie nadużycia wobec dzieci. Oto najbardziej potajemna i ukryta strona filmu (nie orgia)...Tym otępiałym maniakom, w krawatach, kapeluszach, rękawiczkach i markowych ubraniach, podajemy codziennie na powitanie rękę ...

SEKRET "EYES WIDE SHUT"
Milczenie niewinnych

Cały film pozostaje sekretny i pogrzebany w
słowach wyszeptanych Billowi do ucha
przez młodą dziewczynę ...
Słowa zamknięte (SHUT)
dla otwartych uszu (WIDE).
W tym dziecku leżą wszystkie traumy przyszłej pary:
fobia seksualna i brak wolności (EYES).

Włòż maskę i powiedz mi KIM JESTEŚ !!!

Maska na poduszce obok śpiącej Alicji wyzwala w nas dreszcz emocji: kobieta odkrywa, że ma u swego boku mężczyznę, o którym nie wie, kim jest. Spotyka to zdecydowaną większość par: z czasem na powierzchnię wypływa prawdziwe oblicze, charakter i osobowość partnera, jego ciemna strona, jego ukryta maska:
maska, która odkrywa prawdę o tym, kim on jest.
Maska wpisała się w ich związek - gdzie tak naprawdę była od zawsze. Ale dopiero teraz widoczna, jak trop "nie-tożsamości" każdego z bohaterów.

Maska jest jednym z obiektów, które najbardziej efektywnie wskazują na "nie-zbieżność ze sobą" w tych, którzy ją noszą. Jak mogą dwie osoby, które nie pokrywają się same ze sobą, pokrywać się między sobą? Jest to iluzja, a może kłamstwo zawarte w micie androgynii... Wzajemność, wzajemne połączenie nie jest możliwe. A jednak niemożliwością jest go nie pragnąć (mit androgyniczny kłamie, gdy wydaje się mówić o utraconej rzeczywistości, a nie gdy wskazuje na napięcie pożądania). Więc życie pary ma służyć wzajemnej pomocy w przeżywaniu osobistej samotności, aby czuć swoją bliskość w oddaleniu, aby być wspólnikami swych indywidualnych pragnień.

KTO KOCHA CIEBIE BEZ MASKI?

Alicja cierpi. Po wyznaniu swego tłumionego pragnienia nadal ma marzenia senne, w ktòrych zdrada i transgresja przeplatają się w erotycznych wizjach różnego rodzaju. Tymczasem pali w swoich oczach, tak jak w swoich papierosach, fantazje i marzenia, które rozmywają się między rzeczywistością, ktòrą ona ukrywa, a iluzją, ktòrą Bill przeżywa bez konkluzji.
To jasne, że na siłę tłumione pragnienie wydrążyło w niej jaskinię, z ktòrej każdej nocy można wyjść, by zaludniać sny.

Prawdziwy eros pary wychodzi na jaw tylko wtedy, gdy dwoje kochających się ludzi, zwiedzionych wizją ucieczki od małżeńskiego zastoju, odnajduje się po wypróbowaniu nudy zaprogramowanej trangresji, ktòra prowadzi do spotkania w kochanku drugiego małżonka... i ponury cykl zaczyna się od nowa.

... SEKS...IM WIĘCEJ O NIM MòWIMY, TYM MNIEJ GO W NASZYM ŻYCIU...?!...

Alicja: Jest pewna bardzo ważna rzecz, którą musimy zrobić jak najszybciej ...
Bill: Co?
Alicja: Pieprzyć się.

Wreszcie Alicja i Bill rozmawiają o SEKSIE ... Nie zrobili tego do tej pory, w tej dziwnej filmowej fantazji, frustracji, prowokacji obfitującej w pokusy, pragnienia i rozczarowania ( co ciekawe, Fridolin i Albertina robią to już od drugiej strony swej historii, w książce, na której film jest oparty...).

Ale to "pieprzenie się" może być obosiecznym mieczem, może być nośnikiem śmiertelnego sensu:
nie ma wyjścia z tej sytuacji, musimy się pieprzyć...
Musimy spròbować....czego? - Tego, czego nie można wystawiać na pròbę: ... że miłość jest wieczna, i że seks jest niezbadany, że odgrzane ziemniaki zostały dopiero co ugotowane.

Z prac takich jak film Kubricka wnioskujemy, że ludzie pragną niemożliwego dlatego, że jest to niemożliwe. "Pieprzenie się" jest konieczne: ale w akcie seksualnym rzeczywistość i prawda nie pasują do siebie, albo przynajmniej nie osiągają ostatecznego celu: absolutu!

Chcesz zrealizować swoje marzenia? WAKE UP!

Alicja zamyka wszystko w słowach niemal identycznych, jak te książkowe: "Dobrze obudzić się ze swych marzeń i o wiele lepiej pozostać na jawie na długo."

W ten ironiczny sposòb Alicja mòwi: przebudziliśmy się, poznaliśmy nasze fantazje, czemu je ukrywać? Dlaczego ich nie zrealizować, jeśli naprawdę chcemy utrzymać się przy życiu, czyli na jawie?

Głębokie, darwinowskie przekonanie Kubrick'a: kobieta jest gatunkiem bardziej ewoluowanym; Ona, chociaż pozostała w domu, zrozumiała i zrealizowała całe marzenie Bill'a; Ona stanęła na wysokości zadania i poradziła sobie z kryzysem dzięki swej zdolności do patrzenia na rzeczywistość szeroko otwartymi oczami.

Alicja: Powinniśmy uważać się za szczęściarzy, że przeżyliśmy.

A wszystko to cynicznie "zapakowane" w wielki moment: Boże Narodzenie, narodziny miłości.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz