Milczenie owiec


Film ten jest jedynie oderwanym elementem,
fragmentem dużo większej układanki.
Saga jest oparta w całości na powieści Thomasa Harrisa.
Chronologiczny porządek wydarzeń zawartych w dziele literackim nie był przestrzegany na planie filmowym. Poniżej znajduje się chronologia całej historii:

- Hannibal Lecter - pochodzenie zła (2007)
- Manhunter (1986)
- Red Dragon (2002) (remake Manhuntera )
- Milczenie owiec (1991)
- Hannibal (2001)

***

Niewieścia słabość, przed którą
ugina się potęga szaleństwa...

Clarice Starling, obiecująca studentka FBI zostaje wybrana. Jedyna kobieta, "słaba dźwignia", przy pomocy ktòrej Jack Crawford, agent FBI, zamierza schwytać seryjnego mordercę (Buffalo Bill'a). Konieczne stają się konsultacje z Hannibalem Lecterem, seryjnym mordercą-kanibalem zamkniętym w izolatce w więzieniu psychiatrycznym.
Dlaczego konieczna jest do tego zadania kobieta-uczeń? Na poziomie psychoanalitycznym niewinność, ktòra jest w nas, jest słabym czynnikiem odpowiadającym naszemu psychicznemu, kobiecemu wymiarowi, czyli introspekcji, wrażliwości, wymiarowi pozornie słabemu, niezbyt aktywnemu.




INFANTYLNA NIEŚWIADOMOŚĆ

"Milczenie owiec" zostało zaliczone do kategorii ojca thrillerów. A byłoby matką wszystkich komedii i romantycznych dramatów, gdyby przeanalizować film biorąc pod uwagę problem głodu miłości, który pochłania i niszczy ludzi...Szokuje nas kanibalizm? A od 2000 lat bierzemy udział w symbolicznym kanibaliźmie rytuału Eucharystii... żywimy się ciałem i krwią Chrystusa - jakie by nie było tego znaczenie - nazywając Go Bogiem Miłości. Często coś nas pożera od wewnątrz: może to być utracone dzieciństwo, cisza bez znaczenia; innym razem życie może jawić się przed nami jako niezrozumiały wyrok.



URODA ZŁA ORAZ JEGO PRAWDY

Hannibal Lecter jest genialnym psychiatrą.
Poza tym człowiekiem kulturalnym i wyrafinowanym, dżentelmenem o wyjątkowym poczuciu humoru.
Ma jedną jedyną wadę: jest niebezpiecznym psychopatą i bezwzględnym mordercą.
Uosabia Zło; nie demoniczne opętanie, ale samego Demona. To on dyktuje zasady, zna nasze słabości
i głosi głębokie prawdy: te, ktòre nam się nie podobają...

ZAWSZE UCZYMY SIĘ OD ZŁA .... i to wiele!

Clarice Starling przychodzi odwiedzić Lectera w więzieniu psychiatrycznym, gdzie jest przetrzymywany. Dr Lecter czuje zainteresowanie dziewczyną. Pchnięty chęcią zagłębienia się w jej psychikę obiecuje jej pomoc. Clarice chce od niego przydatnych informacji pomocnych w schwytaniu Buffalo Bill'a, "potwora" terroryzującego Amerykę.
Ale ceną za współpracę Lectera jest przewrotna wymiana:
dostarczy jej Buffalo Bill'a o ile Clarice ujawni przed nim swoje najbardziej udręczone wspomnienia ...
Clarice musi więc stoczyć walkę z najstraszniejszym demonem: spojrzeć w samą siebie.

"Jeśli ci pomogę, Clarice, ròwnież my zawrzemy umowę, qui pro quod; ja powiem ci pewne rzeczy, ty powiesz mi pewne rzeczy, ale nie w tej sprawie, tylko o sobie. Quid pro quod, tak czy nie?" Dr Hannibal Lecter (Anthony Hopkins).

Chcecie zdominować zło (Buffalo Bill'a), które leży ukryte w waszym wnętrzu?
Musicie spojrzeć najpierw na nieskończone dobro waszej niewinności i wsłuchać się w waszą ciemną stronę (Doktora Lectera).

GRECKA TRAGEDIA W CZYSTEJ FORMIE

"Milczenie owiec" robi wielkie wrażenie już na pierwszy rzut oka ze względu na swoją makabryczną treść: obecność dwòch "czarnych" charakteròw, dwòch seryjnych mordercòw. Bardziej dogłębna analiza odsłania obraz kalkulującego maniaka, ktòry manipuluje wszystkimi przy pomocy swego geniuszu; Lecter to bogactwo archetypowych symboli, które dotyczą najbardziej powszechnych części ludzkiej psychiki i zbiorowej nieświadomości.
Film ten przybiera formę greckiej tragedii: zaraża "strachem i litością", a jeszcze bardziej wyzwala litość poprzez terror: oczyszczenie człowieka przez stworzenie wizji Absurdu i Zła jako nieodłącznej części kosmicznego porządku, aby miał on skłonność ku dobru. W każdym z nas jest zło. Jeśli nie spojrzymy na nie z politowaniem, staniemy się potępieńcami z winy własnych wyrzutów sumienia.

SZATAN CZUJE ZAWSZE POKUSĘ
POKOCHANIA BOGA

Lecter opisuje Clarice: Otoczona aureolą światła, z barankiem na kolanach. Jest ikoną, powiedziałbym religijna jak Madonna z Barankiem Bożym: jak kobieta, która chroni swoją czystość; jak kobieta, ktòra zamyka w łonie przeznaczenie człowieka, syna.
Lecter może nadal udawać lekceważenie i oszukiwać Clarice, ale potajemnie jest jej wielbicielem, jest jej niewolnikiem. Także szatan jest sługą Boga, choć niejednoznacznym i krnąbrnym: zło zawsze zależy od dobra w takim stopniu, w jakim zło istnieje, bo istnienie jest już Dobrem samym w sobie.
Stary rebeliant próbuje zachować pozory.
Dwuznaczność służby Dobru z najgorszą z intencji
jest jedną z cech definiujących Belzebuba.
Sam Anthony Hopkins powiedział o swojej postaci:
"Diabeł ma poczucie humoru". Gdy straszliwy przekracza pewną granicę, staje się śmieszny.

"Jesteś bardzo ambitna, prawda?
Wiesz, na kogo mi wyglądasz ze swoją czystą torebeczką i butami w dobrej cenie? Wyglądasz jak chłopka. Energiczna chłopka wyczyszczona ze słabym smakiem. Byłaś dobrze wyżywiona i to
rozciągnęło ci kości, ale nie wychyliłaś się o nawet jedno pokolenie dalej niż ludzkie odpady, z ktòrych się wywodzisz, prawda?I ten akcent, ktòry tak desperacko próbowałaś zgubić! Czysta wschodnia Virginia ... Co robi twój ojciec? Jest gòrnikiem?
Nadal cuchnie lampą naftową? Wiem jak szybko odkryli cię chłopcy: te nudne, śmierdzące obmacywanie na tylnych siedzeniach samochodów, podczas gdy ty miałaś jedno marzenie: odejść, spróbować czegokolwiek co dałoby ci jakąś możliwość dotarcia do FBI. "


W ZIARNKU DZIECIŃSTWA
ISTNIEJE POTENCJAŁ DOROSŁEGO DRZEWA

Coś zawsze pożera naszą psychikę...
Brakujące dzieciństwo,
dzieciństwo nie przeżyte w pełni lub
dzieciństwo niedokończone albo
dzieciństwo niezrozumiane ...
Milczenie owiec ...
Ukryta wiadomość ciszy: "Milczenie owiec" to nie tylko thriller; jest to film ezoteryczny, ukrywa w sobie bitwę pomiędzy umysłem i ciałem, kosmiczną wojnę pomiędzy siłami światła i ciemności walczącymi o ludzką duszę, aby zdecydować potem o jej losie. W tym momencie widz powinien już dostrzec, że nie jest to jedynie prosty thriller i dramat policyjno - psychologiczny, ktòry można oglądać ze spokojnym dystansem zwykłego widza.

Dr Hannibal Lecter (Anthony Hopkins)


NIE NALEŻY MYLIĆ PODPROGOWYCH PRZEKAZòW Z SYMBOLICZNYM ARCHETYPEM

Wielki sukces filmu został przypisany - przez umysły łatwo poddające się wpływom przesądów - diabolicznym influencjom, ponieważ na plakacie obwieszczającym wejście filmu na ekrany kin zawarty został rzekomo podprogowy komunikat o charakterze seksualnym, który miał zwabić miliony widzòw.

Przyjrzyjmy się więc plakatowi "naruszającemu" prawo moralne....
Widzimy wyblakły wizerunek kobiety z nietypową ćmą na ustach. Na grzbiecie ćmy widoczna jest czaszka. Wszystkie charakterystyczne elementy filmu: horror, cisza, tajemnica...
Ale, jeśli przyjrzeć się dokładniej czaszce na grzbiecie ćmy, odkryjemy, że jest ona złudzeniem optycznym: czaszkę tworzą poskręcane ciała siedmiu kobiet, zupełnie nagich.
Liczba 7 powtarza się wielokrotnie w filmie:
7 kobiet stało się ofiarami Buffalo Billa, 7 policjantòw towarzyszy Clarice w momencie wywiadu, 7 jest głòwnych bohateròw filmu.

Seks nie jest zły, jest boski. W przypadku chorobliwych krytykòw to oskarżenie o satanizm w filmie jest dowodem na ich seksualną frustrację. Widzą seks tam, gdzie go nie ma - to jest bardzo typowy objaw u maniaków seksualnych.

Jesteśmy motylami czy gąsienicami?

Buffalo Bill pozostawia w gardle każdej ofiary motyla.
Motyle, ktòre sam hoduje i krzyżuje, należą do
gatunku Acherontia Styx. "Acheron" i "Styks"
(w j. łacinskim i w j. angielskim zachowana jest oryginalna grecka forma "Styx") to nazwy dwóch rzek, ktòre w greckim micie oddzielają świat żywych od martwych. W mitologii greckiej nie istniało "niebo" ani "raj", z wyjątkiem przypadku kilku bohaterów, którym udało się na drodze wielkich czynòw wznieść ponad śmiertelnikòw i stać się półbogami. Wszystkie inne istoty ludzkie były przeznaczone, po śmierci, do ciemnego i pełnego cierpienia życia w królestwie cieni, Hadesie.
Seryjny morderca działa z estetyczną spójnością kogoś, kto ma inny cel: kończy swoje zbrodnie w aurze symboli, które nadają im metodyczność i doskonałość magicznego rytuału. Buffalo Bill był mężczyzną (gąsienicą), w którym mieszkała niewieścia dusza (motyl); był transseksualnym psychopatą. Ròwnież w każdym z nas znajduje się na poziomie psychologicznym gąsienica (mroczne zło) oraz światło (motyl). Często widzimy zło w innych, ich ciemną stronę, gąsienicę, trupa. Buffalo zabija kobiety, bo nie jest kobietą: zawsze nienawidzimy w innych to, czego nie potrafimy pokochać w sobie.

NAJLEPSZY PSYCHOLOG! ... Kim jest?...

Są ludzie, którzy wiedzą, jak uzyskać najbardziej ukryte prawdy, czasami zapomniane i zepchnięte do nieświadomości: dziecko, szaleniec, osoba, którą darzymy miłością lub nienawidzący nas w chwili, gdy chcą nas skrzywdzić.

Oto co mówi Hannibal do Clarice:

Hannibal: Dlaczego uważasz, że ściąga skórę, agencie Starling? Zadziw mnie swoją przenikliwością.
Clarice: To go podnieca. Wielu morderców recydywistów zachowuje trofea swoich ofiar.
Hannibal: Ja tak nie robiłem ...
Clarice: Nie, pan swoje zjadał.

P.S. Tymi słowami Hannibal Lecter rozpoczął
pożeranie jej umysłu i odzieranie ze skòry jej serca...

DIABOLICZNY UMYSŁ Lectera i Buffalo Billa

- Lecter przewyższa swoje ofiary (jest wyższy): jest demonicznym oskarżycielem, ktòry sądzi i karze (tworząc model "sprawiedliwości").
- Gumb nie doròwnuje swoim ofiarom (jest niższy), atakuje właśnie tych, ktòrzy posiadają to, czego jemu brakuje.
- Lecter obdziera ofiary ze skòry, obnaża je.
- Buffalo Bill szyje ubrania ze skòry swoich ofiar, szyje okrycia.
- Lecter zabija swoje ofiary, aby kontynuować swoją egzystencję, aby utwierdzić się w swojej tożsamości przez śmierć innych.
- Gumb, poprzez śmierć innych, zaprzecza własnej tożsamości i chce przekształcić się, by umrzeć jako człowiek nieprzyjemny i odrodzić się pod wdzięczną postacią kobiecą.
- Lecter jest zimny i racjonalny, genialny i ironiczny.
- Gumb jest namiętny, poddaje się emocjom i nie posiada samokontroli.

Z porównania Lectera i Buffalo Billa wydobywa się tradycyjna postać podwójnego aspektu zła, ktòre Biblia uosabia w postaci Lucyfera i Szatana, bo zło oddziałuje na nasze dwa potencjały duszy: rozum i serce, inteligencję i uczucia.
Demon "wyższy" wypacza inteligencję, a demon "niższy" rozpala fatalne namiętności i wyniszcza ciało. Film ukazuje nam demona jako przeciwnika Duszy i Ducha. W tym sensie Lecter jest przeciwnikiem Crawforda, jak Gumb jest przeciwnikiem Clarice. Nauczyciel przeciw nauczycielowi, uczeń przeciw uczniowi.

Lecter zabija policjantów, czyli niedoskonałą sprawiedliwość ludzką. Gumb zabija niewinnych. W tej apokaliptycznej scenie rozdzieleniu ulegają, jak na Sądzie Ostatecznym, niewinni od winnych: jagnięta od owiec. Jagnięta poświęca Buffalo Bill ( Gumb) - irracjonalność, absurdalność. Lecter wie co robi i wybiera świadome owce.

Wegetarianie pożerający ludzkie uczucia,
nienawidzący ludzkie ciało.

NIELUDZKIE ROZUMOWANIE

Jesteśmy pełni Hannibala Lectera i wcale nie zdajemy sobie z tego sprawy ....
Jesteśmy pełni jagniąt (tak brzmi oryginalny tytuł: Milczenie owiec), cichych baranòw, które umierają bez powodu, w charakterze ofiar szaleńczego i maniakalnego systemu.
Hannibal jest wszędzie (ostatnia scena filmu to psychopata wśròd tłumu) ... Pokażcie mi większego Hannibala niż konsumpcyjny system, który pożera nasze życia? Istnieją ròżne rodzaje kanibalizmu i konsumpcjonizm jest jednym z nich. A co z kanibalizmem uczuć tych, którzy igrają z emocjami i namiętnościami innych ludzi? Co z kanibalizmem tych, którzy chcą zmylić nas tysiącem pomysłów i idei pożerając nas wątpliwościami, niejasnościami, traumami?
Hannibal jest wszędzie, nie zasypiajcie!

DEMON przeciwko człowiekowi

"Superczłowiek" Hadesu, krwiożerczy, powstający w celu ustalenia atawistycznego terroru i zakorzenienia religii opierającej się na magicznych obrzędach, gdzie ofiary z ludzi są na próżno podjętymi próbami zjednania sobie nienasyconej chciwości mrocznych bóstw.
Film jest teologicznie precyzyjny w kwestii ukazania jako wroga Demona nie tak Boga, jak człowieka. Lecter jest tak bardzo świadomy swego szaleństwa, że uznaje w Clarice kwintesencję boskiej natury ludzkości. Lekter jest człowiekiem, który niszcząc innych zaprzecza swojej boskości, ale dominuje nad innymi w charakterze pòł-Boga, choć diabolicznego.

Możecie związać mi ręce,
nawet stopy,
zamknąć mi usta,
przewiązać oczy,
ale ... moja wolność myśli
jest tym, co czuję w sercu;
nikt nie może ich związać,
chyba że będzie to gryzący supeł
psychologiczny .... wòwczas rodzi się:
milczenie owiec !

MIŁOŚĆ KANIBALA

Hannibal żywi się życiem Clarice,
"obdziera ze skòry" jej wspomnienia,
pożera ją swoim pragnieniem inteligencji,
zajada się jej strachem,
tworzy w niej psychiczną, lękową niestrawność.
Clarice jest ofiarą z przymusu i dobrowolną.
Kanibalizm psychologiczny jest dziś w modzie.
W głębi serca pozostajemy prymitywnymi jaskiniowcami!
Jak wiele cichych serc i umysłòw dookoła,
jak wiele szalonej ciszy powoduje brak miłości ?!!!
A raczej jak wiele ofiar? ...
Zaskakujące, że właśnie tego uczy nas film :
w miłości często jesteśmy kanibalami, dobrowolnie lub pod przymusem...
Tylko owoce pokażą, czy drzewo naszego serca było dobre czy złe.

Chrześcijańscy STOICY czy STOICCY chrześcijanie?

Na początku filmu widzimy Clarice podczas treningu w lesie, na tyłach siedziby FBI w Quantico. Przy wejściu do lasu trzy drewniane znaki przybite na drzewach nakłaniają początkujących policjantòw do znoszenia bólu, agonii i cierpienia. Czwarty znak dodaje stoickie przykazanie chrześcijańskie: "kochaj".
I tak, w swoim wykładzie o logice istnienia przypadkowości,
Lecter cytuje Marka Aureliusza.

- Hannibal: "Pierwsza zasada Clarice: prostota. Czytaj Marcusa Aureliusza: o każdej istniejącej rzeczy pytaj czym ona jest w swej istocie, co jest jej naturą. Co składa się na człowieka, którego szukasz?"
- Clarice Starling: "Zabija kobiety."
- Hannibal: "Nie, to jest przypadek. Co jest pierwszą rzeczą, ktòrą robi, zabijając, jakie potrzeby zaspokaja?"
- Clarice: "Złość, chęć akceptacji społecznej, frustrację seksualną..."
- Hannibal: " Nie, Clarice. Pragnienie."

Lecter dotyka sedna sprawy i samego rozwiązania, nie wpada w pułapkę wielkości, ale chwyta małe szczegóły!
Mieszanina stoickich i chrześcijańskich przykazań nie jest dziwna. Od starożytnych czasòw filozofowie chrześcijańscy zdają sobie sprawę z wartości etyki stoickiej i próbowali wchłonąć ją w chrześcijaństwo. Marek Aureliusz powiedział na przykład, że mądry aspirant nie powinien uciekać przed złem, ale powinien przyzwyczaić się do patrzenia mu w oczy, aby mòc je zneutralizować, pozostając odpornym na jego urok.


Litościwe ZŁO

Często psychopatyczny umysł obdarza iskierką litości, miłości, słodkości i tkliwości coś, co nie jest człowiekiem, ale jest żywe, jakieś zwierzę lub roślinę. Często tam ukryte zostają największe demoniczne siły, stąd zwierzęta lub rośliny są nietykalne, chronione i bronione do tego stopnia, że można dla nich zabić. Jak bardzo jest delikatny Buffalo Bill względem swojego pieska? Jak to możliwe, aby tak bezwzględny seryjny morderca był kochający, oddany i wyrozumiały dla psa, a zły, przewrotny i okrutny względem niewinnych dziewcząt? Ta ambiwalencja, niestety, tkwi w każdym z nas, w różnym stopniu, ale nikt nie jest od niej wolny...

Znaczenie IMIENIA

Nawet imiona bohateròw filmu wydają się nie być przypadkowe.

- Clarice Starling przywołuje na myśl światło gwiazd. W mitologii greckiej dusze bohaterów zamieniają się w gwiazdy, odnajdują światło i prawdę.
- Lecter jest wariantem słowa "lector", czyta on w książkach i w ludzkich duszach; Hannibal jest symbolem zwierzęcego instynktu kanibala.
- Gumb jest alternatywą dla "gumbe", rodzaju sudańskiego bębna wykonanego ze skóry (Buffalo Bill szyje ubrania, które są jego drugą skórą (kobiecą), brakującą w jego męskim ciele).
- Crawford - banalne nazwisko, które może nie oznaczać niczego...; składa się z słòw "craw" (gardło) i "ford" (przeprawić się). Razem tworzą ideę przełknięcia. Dlaczego "przełknięcia"? To Crawford jest szefem, ktòry chce przetrawić i rozwikłać sprawę.
- Catherine (Katarzyna), imię oznaczające czystość; jako córka gubernatora, czyli nas wszystkich, stanowi symbol niewinności w każdym z nas.

ARCHETYPY za kulisami filmu

- Szatan (Buffalo Bill) i Chrystus (Clarice) rywalizują o posiadanie z jednej strony, a uwolnienie z drugiej, ludzkiej duszy (Catherine), której imię oznacza "czystość".
- Duchowe zło (Lecter), umysł konspiracyjny, porządek w imię przemijającego zła oraz nieodłącznego, towarzyszącego mu dobra (Lecter pomaga Clarice w rozwiązaniu zła prowokowanego przez Gumba).
- Zło cielesne (Gumb) walczące z dobrem duchowym (Crawford, wiedza).
- Dobro cielesne (Clarice, działanie moralne), które walczy o wyzwolenie duszy, a samo podzielone jest z kolei pomiędzy winę (wymiar sprawiedliwości, policja) i niewinność (jagnięta, kobiece ofiary).
- Punktem centralnym lub neutralnym jest oczywiście Catherine, która zawiera w sobie moc winy i niewinności.

UCZEŃ I MISTRZ

Crawford jest guru Clarice. Lecter również pròbuje nim być.
Lecter nie uznaje roli zwykłego informatora: chce być analitykiem i mistrzem Clarice. Wiedząc, że ta rola mu pochlebia, Clarice przyklaskuje jego próżności ("Przyszłam, aby się od pana nauczyć").
Crawford, ze swej strony, w sposòb naturalny, przyjmuje rolę nauczyciela spełniając ją ze skromnością. Lecter próbuje okazać swoją dominację nad Clarice (podczas gdy w rzeczywistości to on jest "zdalnie" kierowany przez plan Crawforda).
Crawford kieruje krokami Clarice z daleka, dyskretnie.

Lecter jest tym dla Gumba, czym Crawford dla Clarice. Jest guru, umysłem, który go tworzy i formuje, edukuje i ktòry nim kieruje. Jest duchowym Szatanem, działającym potajemnie w cieniu diabolicznej duszy.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz