BUNTOWNIK Z WYBORU (Good Will Hunting)

Wielkość pod małymi kamykami

Will rozwiązuje najbardziej skomplikowane twierdzenia z zakresu fizyki i matematyki, a mimo to jego pracą jest sprzątanie jednego z liceòw. Przywodzi mi to w pamięci zdanie przeczytane wiele lat temu na bramie szpitala psychiatrycznego (domu wariatòw):
"W tym domu nie ma tych wszystkich, którzy się tam pomieszczą i nie pomieszczą się ci wszyscy, ktòrzy są."
Pozory mogą być mylące, zawsze. Czasami ten, po ktòrym najmniej się tego spodziewamy jest geniuszem, a nie kolejnym głupcem.




Kto powiedział, że lekarze nigdy nie chorują?

Sean, jak każdy wielki nauczyciel, przyswaja sobie tak wiele, jak wiele sam naucza. Od Willa uczy się patrzeć na swoje własne traumy z przeszłości i swoje własne obawy o przyszłość. Widzi w ciemnościach tego chłopca światło, którego ròwnież sam potrzebuje: miłości i okazji, by ofiarować się komuś.
Kim jest psycholog? ... Kimś, kto zadaje ci dużo bezczelnych pytań i wymaga 70 euro za sesję? W takim razie lepiej pòjść pogadać z żoną!

ARTYSTA pracuje z powołania, PROFESJONALISTA ma na uwadze interesy gospodarcze

Spotkanie z Jeraldem Lambeau, matematykiem, otwiera przed Willem nowe horyzonty, na ktòre nie chciał zwracać uwagi i ta postawa obojętności doprowadziła go do konfrontacji z Seanem, psychologiem.
Sean nie okazał się profesjonalny na miarę swojego kolegi Lambeau; okazał się człowiekiem, który wykonuje swoją pracę z powołania ("uczę tego gówna, nie powiedziałem, że wiem jak je robić"). To dlatego Sean, przyjmując rolę ojca i przyjaciela, rolę lustra, w ktòrym cierpiący Will może się przejrzeć zraniony i uzdrowiony, sprawi, że Will zdoła otworzyć (nie złamać) własne serce: nikt z nas, dopóki nie przeżyje tego przejmującego doświadczenia ze spotkaniem osoby, ktòra spojrzy na nas bez osądu i wyroku, z nieograniczoną akceptacją, nie osiągnie poczucia wolności i uzdrowienia, ponieważ tylko miłość uzdrawia.


Psychologii życia uczymy się żyjąc

Sean jest psychologiem skromnym, dlatego zawsze gotowym do nauki, do kolejnych lekcji życia udzielanych mu chociażby przez jego pacjentów. Profesjonalista uważa, że już wszystko osiągnął. To z tego powodu matematyk Lambeau przeżywa kryzys, gdy zaczyna konkurować z niezròwnanym Willem i zostaje pokonany przez tego młodzika bez szkoły i doświadczenia. Sean z kolei nie popełnia błędu porównywania się z innymi, nie odczuwa takiej potrzeby, dlatego może wzrastać, może rozwijć się razem z tym niepokornym młodym mężczyzną. Psychologii (tak jak prawdy, miłości, prawdziwej wiedzy wewnętrznej) nie uczymy się JEDYNIE z książek, ale PRZEDE WSZYSTKIM z oczu ludzi, z małych rzeczy, które są źródłem wszelkiej ludzkiej wielkości.
"Wolność to prawo duszy do oddechu ..."

Osobistości i osobowości

Młodzi ludzie nie szukają dziś własnej tożsamości, ponieważ modele, które zostały nam zaproponowane to puste OSOBISTOŚCI, zwykli idole (piosenkarze, showgirls, gwiazdy jednego sezonu), których wizerunek jest oparty na tym, co ZEWNĘTRZNE, podczas gdy osobowość jest tworzona na fundamentach bogactwa WEWNĘTRZNEGO. Więc żyjemy dzisiaj bez MITòW (ktòre ròżnią się od idoli i gwiazd). Bohater mitologiczny (powiedzielibyśmy dzisiaj "mityczny" ) jest osobą, która proponuje charakter, idee, wartości do naśladowania od wewnątrz. Tymczasem jesteśmy dziećmi edukacji opartej na INFORMACJI, powierzchownej i zewnętrznej (stąd obfitość osobistości żądnych przywództwa). Przeciwna temu modelowi FORMACJA to głęboki wzrost wewnętrzny (stąd osobowości solidne i konkretne, godne zaufania).
Will nie chce informacji. Poszukuje szkolenia (formacji), ktòrą ma do zaoferowania Sean. Will jest rebeliantem, odmawia wejścia w z gòry narzucone schematy masowej tożsamości. Woli walczyć o własną osobowość, nawet jeśli nie przestrzega konkretnych ograniczeń, nie dysponuje żadnymi wyznacznikami. Jego walka o utorowanie sobie drogi do własnej tożsamości jest więc samotna i ryzykowna. Wielu z nas czeka na niej wykolejenie. Młodzi ludzie, dla poczucia rodzinnej atmosfery oferowanej przez kogokolwiek, potrafią sprzedać własną duszę... w imię pierwszego ideału. Byleby przyjęła ich jakaś grupa, jakakolwiek.


Problemem nie jest "ucieczka mózgów" z kraju, ale stabilne zakorzenie się idiotów w społecznościach

Will wyróżnia się wśród grupy swoim geniuszem, który nie jest niczym więcej jak sposobem obrony przed wszystkim i wszystkimi, a zwłaszcza przed samym sobą. Jest inteligentny, ale nie jest czuły, rozmawia o książkach, ale nigdy o sobie. Jak każdy człowiek ma swoją ciemną stronę, jakieś rany, przeszłość, która go wiąże i warunkuje jego postępowanie. Jego geniusz mózgu zderza się z geniuszem serca wrażliwości Seana. Obaj dopełniają się, dlatego możliwe stają się narodziny ich wspólnej przyjaźni.

Przemoc rodzi się ze słabości rodzinnego gniazda

Przemoc autorstwa wielu młodych chłopców na ulicach jest skumulowanym bólem wywołanym brakiem rodziny lub prawdziwej rodziny, atmosferą sporów i kłòtni bez końca na łonie rodziny, cierpieniem z powodu nieobecności rodziców lub ich nieudolności w sprostaniu rodzicielskiej roli. Przemoc jest wyrazem ran wewnętrznych, zniszczonego wnętrza osòb często ignorowanych i zapomnianych przez najbliższych w latach największej potrzeby skupienia na sobie ich uwagi...Taki młody człowiek kończy na przyciąganiu uwagi innych w niewłaściwy sposób: nienawiścią, która musi być wyładowana i usunięta.

Geniuszem w miłości jest jedność w różnorodności

Poszukujemy odpowiedniej dla nas osoby ....! Ale jak odpowiedni jesteśmy my dla innych? ... Czego szukamy? Zdaniem Willa jego dziewczyna była idealna, ponieważ potrafiła dostosować się do niego dla JEGO wygody: nie zawracała mu głowy, nie wtrącała się w jego życie. Jednym słowem nie angażowała się do końca ...
Sean (psycholog) ma na ten temat drażniącą opinię: często wolimy przeżywać relacje powierzchowne, niezbyt absorbujące, ponieważ intymność wymaga wyrzeczeń, poświęcenia, umiejętności przebaczania itp. ... Ogrom miłości zaczyna się właśnie od tych małych na pozòr rzeczy!


W miłości nie ma logiki

Miłość nie ma żadnej logiki, ponieważ żywi się fantazją. Logika prowadzi nas od A do Z, nie dalej, podczas gdy wyobraźnia zabiera nas wszędzie. Will boi się pokochać Skylar: miłość jest zawsze ryzykiem, ponieważ jest "inwestycją" na całego. Został zraniony w uczuciach tak wiele razy, że trudno jest mu mieć wiarę i nadzieję: w konsekwencji woli ucieczkę. Miłość jest jednak jedynym sposobem na uleczenie duszy, ponieważ w miłości jesteśmy akceptowani za to, kim naprawdę jesteśmy. I tylko wtedy można mieć poczucie ròwnowagi wewnętrznej potrzebnej do pozostania w pokoju z samym sobą, bez konieczności ukrywania się.


WYCHOWANIE jest wszystkim tym,
co pozostaje kiedy zapomnisz o tym, czego cię nauczyli...

Podczas gdy Lambeau poszukuje w Willu specjalisty, Sean widzi w chłopcu człowieka. Jest to wielki przykład rozróżnienia pomiędzy manipulacją informacji szkolnej a przygotowaniem do życia.

"Will, ja ciebie nie analizuję, ja ciebie słyszę." (Sean)

Szkoła tworzy w naszych czasach ludzi - maszyny do pracy, a nie ludzi, którzy wiedzą, jak żyć.





Ty nie jesteś dla mnie i dla mojej wygody;
OBOJE jesteśmy razem dla CZEGOŚ wspólnego NAM OBOJGU

Dziewczyna, ktòrą poznałeś...còż! nawet ona nie jest
doskonała. Pytanie więc brzmi: czy jesteście idealni DLA SIEBIE, ty dla niej i ona dla ciebie. Tylko to się liczy i tylko to może nosić nazwę intymności i bliskości.


Wielu młodych ludzi poszukuje rodziny na ulicach

Grupa młodych ludzi, których łączy brak środowiska rodzinnego, odnajduje siłę w stadzie, w poczuciu przynależności do jakiejkolwiek grupy, w akceptacji za wszelką cenę, nawet jeżeli płaci się za to głupotą i życiem na marginesie. Najbardziej zaciekłymi krytykami tych młodych ludzi są, niestety, ich właśni nieobecni i zagubieni rodzice.

Dzisiejsza młodzież nie zna poświęcenia, czy może żyje poświęcając się z braku punktów odniesienia?

Czasami słyszę niektórych dorosłych, którzy spoglądają z gòry na dzisiejszą młodzież, mòwiąc: "oni nie wiedzą co to poświęcenie..." Częściowo jest to prawda, ale po części chce mi się płakać na takie słowa... Wystarczy spojrzeć na sytuację bohateròw filmu: Will doznał poważnej traumy w dzieciństwie, jego dziewczyna - Skylar przeżywa poważne problemy emocjonalne związane ze swym sieroctwem, a przyjaciele Willa nie mogą pochwalić się wsparciem rodziny. Wszyscy młodzi bohaterowie filmu mają tę wspólną cechę: brak wiarygodnego, rodzicielskiego punktu odniesienia; z trudem walczą o nadanie sensu własnemu istnieniu. Poświęceniem dzisiejszej młodzieży jest życie bez wzorcòw, wystawienie na niebezpieczeństwo emocjonalnych i egzystencjalnych porażek...



Zbieramy w dzisiejszej młodzieży to,
co zasiali wspòłcześni dorośli...

To prawda, że wychowaliśmy się w potrzebach materialnych, podczas gdy nasze dzieci dorastają wśròd zaspokajania kaprysów (mają wszystko, stąd ich arogancja, wyniosłość i egzystencjalna nuda). Ale dzisiejszej młodzieży jest jednak czegoś brak: ogòlnego poczucia SENSU WSZYSTKIEGO, brak im wzorcòw, wytycznych, przeżywają nihilizm jak bohaterowie "Buntownika z wyboru".



Młodzi ludzie poszukują tożsamości. Dopóki jej nie znajdą, używają wyłącznie MASEK

Słowo MASKA ... pochodzi od łacińskiego "rola", od ròl granych w greckich teatrach.... ( z biegiem czasu zatarła się ròżnica pomiędzy osobistością a osobowością). W teatrze życia wszyscy używamy masek: uprzejmości, dobrego wychowania, opanowania, uwodzicielstwa... Maska nie zawsze jest synonimem fałszu; jest także synonimem dostosowania się do danej sytuacji. W XVIII wieku usunięto maski z teatru, na szczęście, ponieważ nowej ocenie poddano ekspresyjność aktora i wzięto pod uwagę kobiety. To była wielka zmiana, ktòra krytykowana i niekoniecznie mile widziana stała się prawdziwą sensacją.



Być AUTORYTARNYM a mieć AUTORYTET

Will znajduje się pomiędzy dwiema kluczowymi postaciami filmu. Stawiają go one w obliczu konfrontacji ze wszystkim tym, czego nigdy nie miał: prawo, zasady, dyscyplina, dialog, zaufanie, zaangażowanie, odpowiedzialność. Will wybiera między autorytarnością despotycznego matematyka, który chce go wykorzystać dla własnych celòw, a ojcowskim autorytetem psychologa, który pragnie dobra Willa oraz jego wolności, także w sytuacji i potrzebie buntu.

Jesteśmy wypełnieni pustką, wezwani do zaspokojenia pełni

Dziś dużo i obłudnie mówi się o szczerości ... Ja mòwię zawsze szczerze, że jestem kłamcą, ale nikt mi nie wierzy, gdy mòwię prawdę .... Wszyscy potrzebujemy masek. Nie przez przypadek zabawy karnawałowe są istotą folkloru i kultury wielu narodòw. Poza tym szczerość nie oznacza wystawiania własnego sumienia na plac publiczny, nie istnieją żadne zobowiązania mogące pchnąć nas do opowiadania o sobie wszystkiego i wszystkim, bo po co? w imię czego? Tymczasem naprzeciw mojej prywatności i intymności wyrusza społeczna tendencja "liczenia pieniędzy w cudzej kieszeni".
Wszyscy mamy maski, ale nie zawsze są to maski hipokryzji... Często maska służy samoobronie, tak jak w filmie ... Will używa swego geniuszu jako rekompensaty: miażdży innych tak, jak sam został zmiażdżony, gdy był dzieckiem ... Wszyscy szukamy czegoś lub kogoś, by się schronić lub wyładować: niektòrzy w narkotykach, niektòrzy w hazardzie, niektòrzy w sztuce ... ale problem tkwi gdzie indziej ... To nie pustki mamy się pozbyć, ale wypełnić utraconą pełnię.


MISTRZ, który nie uczy się od ucznia
NIE JEST PRAWDZIWYM MISTRZEM

Geniusz Seana polega na tym, że nie praktykuje swojego zawodu psychologa w sposòb profesjonalny. Praktykuje po ludzku, z powołania. To w tym podejściu znajduje się klucz do sukcesu: "Ja ciebie nie analizuję, ja ciebie słucham" ...Sean stawia siebie na równi z pacjentem i w ten sposób ròwnież on sam otrzymuje pomoc od Willa ( także psycholog ma swoje cierpienia i urazy: śmierć jego żony, jego frustracja, ktòra nie pozwala mu wychodzić z domu...). Ostatecznie Sean decyduje się wziąć urlop i wyjechać na wakacje ... może znajdzie też nową miłość !!!?)...

Często ludzie rozmawiają o wszystkim, aby nie powiedzieć NIC O SOBIE.

"Jeśli zapytałbym cię o sztukę, prawdopodobnie
zacytowałbyś wszystkie książki jakie kiedykolwiek na ten temat napisano.
Michelangelo, wiesz o nim wiele,
jego dzieła, aspiracje polityczne,
on i papież, jego orientacja seksualna.
Ale założę się, że nie wiesz
jaki zapach unosi się w Kaplicy Sykstyńskiej.
Nigdy nie zaniosłeś tam swojej głowy,
aby spojrzała na te piękne sklepienia.
Nigdy ich nie widziałeś! Gdybym zapytał cię o kobiety,
prawdopodobnie zrobiłbyś podsumowanie swoich preferencji.
Ale nie powiesz mi, jakie to uczucie
obudzić się obok kobiety
i czuć się naprawdę szczęśliwym.
Gdybym zapytał cię o miłość,
prawdopodobnie zacytowałbyś sonet.
Ale patrząc na kobietę
nigdy nie byłeś całkowicie bezbronny."




Pytania do refleksji...
Jak Will wszyscy mamy obawy ... jakie są twoje?
Jak Will wszyscy używamy maski, nie koniecznie z hipokryzji,
ale dla samoobrony; jaka jest twoja?
Jak Will wszyscy mamy jakiś geniusz
(nawet głupiec jest genialnie głupi);
jaki jest twój talent? Czy kiedykolwiek go odkryłeś?
Wszyscy na przestrzeni życia jesteśmy wezwani, aby otworzyć się lub złamać? ...
Otwieramy się jedynie przed drugą osobą, w dialogu, konfrontacji, zaufaniu; złamać może nieufność, izolacja, kłòtnie, zaściankowość umysłowa i sentymentalna, więc twoje serce i umysł są otwarte czy złamane?
Czy jest w twoim życiu ktoś, kto naprawdę może cię zrozumieć?

ŻYCIE, NAJBARDZIEJ DELIKATNA ŁÓDŹ ZE WSZYSTKICH, JAKIE MOŻNA SOBIE WYOBRAZIĆ

..w rzeczywistości kochałem ją za jej wady,
szczególnie dla tych małych słabości,
ktòre tylko ja znałem...
***
Nie wiesz co jest prawdziwą stratą,
bo ta okazuje się tylko wtedy, kiedy kochasz coś 
bardziej niż siebie samego.
***
Wolność to prawo duszy do oddechu,
a jeśli dusza nie może oddychać, oznacza to,
że prawa są zbyt cisnącym paskiem.
Bez wolności człowiek jest tylko synkopą.

(Sean)



3 komentarze: